6 Mart 2016 Pazar

Geceyle Gelen / Sabahattin Kudret Aksal


" Eski tanıdıklar mı onlar, kimbilir;
O varla yok, ince gülüş yüzlerinde,
Kadın, erkek, yaşlı, genç, çoluk çocuk,
Gelirler geceyle odama girerler,
Birer ikişer ve sonsuz kalabalık."

Orhan Veli Kanık, Cahit Sıtkı Tarancı gibi şairlerle aynı neslin şairlerindendir Sabahattin Kudret Aksal. Önceleri, kişisel duygular, aydınlık, mutluluk gibi temaları işleyen şair, daha sonra karanlık, kapalı, sosyal konulu temalara yönelmiştir.

Geceyle Gelen, 70'li yılların şiiridir. Yazıldığı dönem göz önüne alındığında, sosyal ve politik konuları arka plana alıp bireysel duygularla, kapalı bir şekilde anlattığını söylemek mümkün. Şiirde sembolik bir tablo vardır ve arkasında yaşanmışlıklar işlenmiştir. Yani dizeler, sembolik bir tabloyla anlamlanmıştır. Birinci bölümde bir kalabalık tasviri, ikinci bölümde yalnızlık... Sezgiye dayalı bir arka plan vardır şiirde. "Sonsuz kalabalık",  birer ikişer geceye dolan bir kalabalık... Kalabalığı yaratan anılar belki de.

Akşam vakti odasına dolan kalabalığı anlatırken birden sofra dağılır, lambanın ışığı söner.  Bu ani değişim şairin yarattığı tabloda bahçesindeki ağacı bile ürpertir. Kim bilir belki de kendi ruhudur ürperen, yaprak döken, solan... Yarım kalır şiir, belki şairin ruhudur yarım kalan, hayalleridir, kalabalığıdır yarım kalan, kim bilir!.. Ardından büyük yalnızlık çilesinin geleceğini sezen şairdir belki yarım kalan...

" Rüzgarlar gibi savrulur sofra, söner
Lambanın aydınlığı, yarım kalır şiir,
En sevdiğim ağacım ürperir bahçede,
Kurar saltanatını büyük yalnızlık,
Ve bir kuş havada karanlığı biçer."

Sessizlik belki, ruh değişimi belki de ya da savrulan hayatın ta kendisi... Şairin çizdiği tablodaki bu değişim ve sessizlik ölüm değildir, yaşamın ta kendisidir hatta. Yalnızlık gelir baş köşeye oturur, saltanatını kurmuştur artık. Bir kuş çizer havaya, yalnızlığı ve karanlığı bölen bir kuş. Belki umut kuşudur bu da, şairin ruhundan kaçıp gelen...

Şiir etkisini kendi içindeki tablo düzeninden alır. İçerik bakımından bir iç düzene ve sıralı bir geçişe sahiptir. Tasvir edilen ayrıntılarla bütün arasında sıkı bir ilişki vardır. Açık seçık belirtilmese de sembolistlere özgü bir arka plan görmek mümkündür. Şiirde birkaramsarlık sezilse de, belli ki, umutsuz değil şair. Zira, karanlığı biçen bir kuş uçmakta hala...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz alınmıştır.Teşekkürler...

Arşiv

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *