19 Nisan 2016 Salı

Tevfik Fikret / Şiire Getirdiği Yenilikler



"Benim ayinim düşünüp yapmaktır. Benim dinim insan gibi yaşamaktır."


Şiirleri şekil, duygu ve düşünce yönünden batılı nitelikler taşıyan Tevfik Fikret, Servet-i Fünun sanatçısıdır. Gerek bu topluluk içindeyken gerekse topluluk dağıldıktan sonra Türk şiirine pek çok yenilik getirmiştir. Bunlar:

Anlamın bir dizeden diğerine geçmesini ve şiirde anlam bütünlüğünü sağlamıştır. Beyit bütünlüğünü kırarak, beyitte cümlenin bitmesi geleneğini kırmıştır. Birbirine bağlı, anlam bütünlüğü olan dizeler yazmıştır.

Batıdan yeni nazım biçimleri alıp kullanmıştır, sone, terzarima gibi. Ayrıca Divan şiirindeki müstezat nazım şeklini de serbestleştirmiştir.

Serbest kafiyeden yana olmuş, bunun yaygınlaşmasını sağlamıştır. Ahenk unsurlarından aliterasyon ve asonansları sıkça kullanmış, sözcük tekrarlarına da yer vermiştir. Böylelikle şiirde müzikaliteyi sağlamıştır. Bunu Cenap Şehabettin'de de görürürz.

Başlangıçta dili çok ağır olan Tevfik Fikret, sonraki dönemlerde konuşma diline özgü ifadeleri şiirlerinde kullanmış, şiire konuşma dizelerini sokmuştur.

Yaşadığı çevreyi ve olayları şiirlerinde aktaran şair, betimlemelere oldukça önem vermiştir. Ressamlık becerisini şiirde betimlemeyle yansıtmıştır.

Şermin adlı çocuk şiirleri kitabının dışındaki tüm şiirlerini aruz ölçüsüyle yazan Tevfik Fikret, aruzla Türkçeyi en güzel kullanan şairlerdendir.

Parnasizmin edebiyatımızda benimsenmesini sağlamıştır. 

Toplumsal duyarlılık içeren eserlerinde, memleketin Batı seviyesine gelmesi, gençlerin eğitimi ve ahlakı, tarih, toplum, insan temalarını işlemiştir.

Manzum hikayeleri de olan Tevfik Fikret, sanatının ikinci döneminde din konusundaki görüşlerini de ortaya koyar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz alınmıştır.Teşekkürler...

Arşiv

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *