Neyzen Tevfik (Tevfik Kolaylı)
"Sanma ciddiyyet ile sarf ederim san’atımı,
Ney elimde suyu durmuş kuru musluk gibidir.
Bezm-i meyde süfehânın saza meftûn oluşu,
Nazarımda su içen eşşeğe ıslık gibidir!"
(bezm-i mey: içki meclisi, süfehâ: zevk ve eğlenceye düşkün
kişiler, meftûn: gönül vermiş)
Şair, yazar ve düşünce adamı Neyzen Tevfik’le lise
yıllarında tanıştım. İlk şiirini okuduğumda biraz yadırgamıştım doğrusu. Belki
fazla romantik olduğumdandır, sert geldi taşlamaları. Sonra alıştım ve şiirin
sadece lirizmden ibaret olmadığını anladım. O bir taşlama ustasıydı, zamanla sevdiğim
şairler arasında yerini aldı. Sonraları onun şair ve yazar olduğu kadar besteci
olduğunu da öğrendim. Haksızlığa hep sert bir dille ama ustaca karşı çıkıyordu,
taşlama türünü onun sayesinde sevdim. Belki biraz da sıra dışılığını sevdim
Neyzen’in. Kuralları umursamayan bu adam hayatı boyunca yozlaşmaya karşı durmuş
birisi olarak beni şiirlerine ve hayat felsefesine bağladı. Cumhuriyet’e ve Atatürk
devrimlerine her zaman sahip çıkan Neyzen Tevfik, şiirlerindeki yergi ve taşlamalarıyla bu türde
Nef’i gibi ön sıralarda yer alan bir şahsiyet olmuştur.
Sivri dilli ve hazır cevaptır Neyzen:
“İkinci Meşrutiyet döneminde nazırlığa getirilen bir zat,
çok geçmeden yeğeninin vali olarak atanmasını sağlar. Karşılaştıklarında,
Neyzen:
-Maşallah,
kardeşinizin oğlu tıpkı fasulyeye benziyor.
-Genç yasta vali oldu, neden fasulyeye benzesin?
-İşte bende onun için benzetiyorum ya! Fasulye de sırığa sarılarak büyür.”
“Neyzen Tevfik’e bir muharrir yazacağı romanı anlatıyordu. Sonuna
gelince Neyzen yüzünü buruşturdu :
- Bu mevzuu beğenmedim !
- Öyle amma, siz hiç roman yazmadınız. Nasıl fikir
yürütüyorsunuz ?!.
Neyzen Tevfik kızdı :
- Ben yumurtanın da iyisini, bayatını anlarım. Fakat hiç
yumurtlamadım.”
“Savaş vurguncularından birinin dedikodusu yapılmaktadır: Tonla
parası var… Herifin bir eli yağda, bir eli balda… Nereye gitse, hemen yol
açıyorlar. Neyzen, Gerçekten kenara çekiliyor mu herkes, diye sorar, Evet,
cevabını alınca: Demek cebindeki pisliğe
bulaşmak istemiyorlar, diye yapıştırır cevabı.”
Para, mal, şöhret onun umrunda değildir. Boynundaki
madalyonda eski yazıyla “hiç” yazan Neyzen Tevfik, bir başkaldırı şairidir; adaletsizliğe,
baskıya, din istismarına, yobazlığa,
çıkarcılığa… Otorite sevmez ama Atatürk’e hayrandır. Farklı karakter
yapılarında olmalarına rağmen Mehmet Akif’le dost olmuştur. Mehmet Akif sayesinde Neyzen Tevfik, Ahmet
Mithat Efendi, Muallim Naci gibi edebiyatçılarla tanışır, Mehmet Akif'e ney
öğretir; Mehmet Akif de Neyzen'e Arapça, Farsça ve Fransızca…
İsyankar ve eleştireldir dili. Sefaleti, hastalığı, alkolü
kısacası her şeyi uç noktada yaşar. Ney üstadı olduğu kadar berduştur da. Siyasetten
uzak durur ve siyasileri eleştirir. Bazı davranışları tuhaf bulunsa da vardır
kendince nedeni ve her şeye verilecek bir cevabı…
Kafasındaki başlığı görüp, ‘Çıkar at onu kafandan’ diyene,
“Rahmetli annemin pazar çantasıydı bu, bende hatırası büyüktür; atamam!..”
diyerek çantayı dikip başlık yapan ve başında taşıyan adam…
“Uyuşmadı gönlüm merd ile zenle
Ne bir iş bilenle, ne boş gezenle
Hicran köşesinde, bozuk düzenle
Neyzen’e her telden çaldırdın felek”
diyen şair…
1919’da
yazdığı ‘Hiç’ ile 1949’da yazdığı ‘Azab-ı Mukaddes’ isimli iki şiir kitabı
yazar Neyzen Tevfik.
“Ruhumun meyhanesi göçmüşlerin şarkındadır
Son yerim şu karşıki fanilerin parkındadır
Tanrısal gayri şuuri cümleyi ahkâm kadar
İstihabatı hayatı devreden çarkındadır”
1879 'da doğan "Nihavent
Saz Semaisi; Şehnazbuselik Saz Semaisi; Taksimler ve taş plak" sahibi Neyzen Tevfik, 1953 yılında vefat eder.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumunuz alınmıştır.Teşekkürler...