7 Nisan 2016 Perşembe

Ümit Yaşar Oğuzcan (1926-1984)


"Bendeki şiir önce bir damlaydı." diyor şair, şairliğe ilk adımlarından ustalığa giden yolu anlatırken: "Babamdan gelen ilk damla, anamın şiir tutkusuyla iki oldu, duvardaki adamla, bir dergiden kesilip çerçevelenmiş Faruk Nafiz'le, üç..."


Küçük yaşta şiir yazmaya başlayan Ümit Yaşar, başlangıçta Faruk Nafiz'in etkisindedir ve ona benzemeye çalışır. Olgunlaştıkça şiirleri de kalıp değiştirir, olgunlaşır. Yaşadığı acıları, sevinçleri, ayrılıkları, kısacası her şeyi şiir diliyle anlatır. Her konuyu, her sözü şiirselleştirebilen şair, şiiri " herkesin bilip de her gün kullandığı sözcüklere can verme sanatıdır" diye tanımlar. 

Duygusal şiirlerini Acılar Denizi'nde toplamıştır Ümit Yaşar Oğuzcan.

"Ben acılar denizinde boğulmuşum
İşitmem vapur düdüklerini, martı çığlıklarını
Dalgalar her gün bir başka kıyıya atar beni
Duyarım yosunların benim için ağladıklarını"

Acılar denizi kitabına koyduğu Şiir ve Ben başlıklı yazısında yaşamını ve şiir sevdasını anlatır şair: "Yaşamım boyunca acının her türlüsünü çektim, yokluğun en dayanılmazını gördüm, umutsuzlukların en koyusuna düştüm. Kaç kez eşiğine kadar geldim ölümün... Fakat şiir tutkum hiç azalmadı, giderek çoğaldı.

"Ölüyüm çoktan, bir baksana gözlerime
Gör, içindeki o kanlı cam kırıklarını
Bu ne karanlık, bu ne zindan gece böyle
Bütün gemiler söndürmüş ışıklarını"

Sözcüklerin pek çok anlamı vardır ancak bir şairin elinde onlar bambaşka hal alır, özenle yan yana getirilir, kimlik kazanır. Uyumdur şiir, sözlerin birbiriyle dostluğudur. Sayfalar dolusu bir duygu-düşünce yumağını birkaç dizeyle anlatabilir.  "İlham işidir şiir, bir bakıma şairin, verici antenlerinin çalışmasıdır. Yeraltı suları gibi oluşur şairin iç dünyasında, yeryüzüne fışkırmak için bir çıkış noktası arar."diye anlatıyor usta şair Ben ve Şiir'de.

"Ben acılar denizi olmuşum, yaklaşma
Sularım tuzlu, sularım zehir zemberek
Baksana, herkes içime dökmüş artıklarını"

Şiir hayatını kendi eliyle dönemlere ayırıyor Ümit Yaşar Oğuzcan: Uyanış Dönemi, Arayış Dönemi, Çalkanış Dönemi, Kaynayış Dönemi ve Duruluş... Bütün yaşamını şiire adayan şair, belli ki şiir denizinde bir dalga yaratmaktan memnun. Bizler de onun varlığından... 

Ümit Yaşar Oğuzcan Acılar Denizi'nden sonra,  Rubai ve Dörtlükler, İki Kişiye Bir Dünya, Karanlığın Gözleri, Sahibini Arayan Mektuplar gibi pek çok kitap yayımlamıştır. "Şiirdeki yerimi, kuşkusuz, zaman belirleyecek." diyen şairin yeri başımızın üstünde oldu hep şiir sevdalıları olarak. Zamanın eskitemediği şiirleriyle... Ustayı saygıyla anıyoruz!..

"Bir gün gelir de unuturmuş insan
En sevdiği hatıraları bile
Bari sen her gece yorgun sesiyle
Saat on ikiyi vurduğu zaman
Beni unutma"

Bütün ustalara selam olsun, iyi ki varsınız, iyi ki şiir var.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz alınmıştır.Teşekkürler...

Arşiv

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *