7 Eylül 2016 Çarşamba

Nutuk

Yıl 1982, Mart'ın 27'si... Henüz bir lise öğrencisiyken hayatımın en değerli hediyesini aldım o gün. Çocukluğumdan beri en yakın olduğum dostlarımdan, hem de iki cilt... Çok heyecanlanmıştım; çünkü bu hediye okulum tarafından veriliyordu. Çok heyecanlanmıştım; çünkü en büyük aşkım yazmıştı bu kitabı. Aslında o bir konuşma metniydi. Hemen okumaya başladım, bana bu hediyeyi layık gören Ankara Balgat Ömer Seyfettin Lisesi Kitaplık Kolu Yürütücü Kurul öğretmenlerine şükranla... 

Mustafa Kemal Atatürk'ün doğumunun 100. yılı nedeniyle, Kitaplık Kolu tarafından, kütüphaneden en çok yararlanan öğrenci sıfatıyla aldığım bu değerli hediye: NUTUK... 




Nutuk, 19 mayıs 1919'la başlayan Kurtuluş Savaşı'nı, ulusal kurtuluş mücadelemizi, bağımsızlık savaşımızı anlatan muhteşem bir belge kitaptır ve baş köşemde durur her zaman. Yıllar içinde dönüp dönüp okuduğum bu konuşma metni, bugün daha bir anlamlı benim için.

"Bu savaş hangi koşullarda, kimlerle ve nasıl yapılmıştır?" sorularının cevabını Mustafa Kemal'in 15-20 Ekim 1927'de Ankara Ulus'ta bulunan, ilk Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde yaptığı konuşma metni olan Nutuk'tan öğrendim ilk gençlik yıllarımda. Orijinal metni okuma şansım olmadı elbette, sadeleştirilmiş TDK baskısıydı elimdeki. Yıllar içinde farklı baskılarını da edindim ve anne olduktan sonra çocuklar için yapılan resimli baskılarını da edinip çocuklarıma hediye ettim. Bugün evimizin zengin kütüphanesini süsleyen pek çok baskısıyla hala benim için en değerli hediye ilk edindiğimdir tabi ki. Okuluma, okulumun kitaplık koluna ve çok değerli öğretmenlerime teşekkürlerimle...



Nutuk'ta Türk gençliğine emanet edilen Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşu, altı gün süren bu konuşmayla anlatılmış ve belgelendirilmiştir. Toplam otuz altı saat süren bu konuşma metni, Samsun'a Çıktığım Gün Genel Durum ve Görünüş başlığıyla başlar, Gençliğe Hitabe ile biter:

"Bu söylevimle, ulusal varlığı sona ermiş sayılan büyük bir ulusun, bağımsızlığını nasıl kazandığını; bilim ve tekniğin en son verilerine dayanan ulusal ve çağdaş bir devleti nasıl kurduğunu anlatmaya çalıştım.

Bugün ulaştığımız sonuç, yüzyıllardan beri çekilen ulusal yıkımların yarattığı uyanıklığın ve bu sevgili yurdun her köşesini sulayan kanların karşılığıdır.

Bu sonucu, Türk gençliğinin koruyuculuğuna bırakıyorum." diyor Gazi Mustafa Kemal.

Bence geçmişi ve bugünü anlamak isteyen herkes okumalı, okuyanlar bir kez daha gözden geçirmeli. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz alınmıştır.Teşekkürler...

Arşiv

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *