28 Ocak 2016 Perşembe

Bir Kapı Önünde / Özdemir Asaf


"Bir ışık düşerse üstüne basma
Daha yakınlaşır, korkarsın
Bir leke, silmeye-gör
Leke kalır, sen çıkarsın"

"Bir Kapı Önünde" Özdemir Asaf'ın beş kitabından seçilen şiirlerden bir demet: Dünya Kaçtı Gözüme, Sen Sen Sen, Bir Kapı Önünde, Yumuşaklıklar Değil, Nasılsın. Kitap şairin ölümünden sonra, 1982'de yayımlanmıştır.

"Bir kelimeye
Bin anlam yüklediğim zaman
Sana sesleneceğim"

28 Ocak 1981'de genç yaşta kaybettiğimiz Özdemir Asaf, Türk edebiyatının büyük şairi, kısacık dizelere dünyayı sığdıran adam...

"Kendi bahçesinde dal olamayanın biri
Girmiş bahçeme ağaçlık taslıyor"

Kendine has üslubuyla, bazen bilmece tadında, bazen insanı silkinip kendine getiren, düşündüren, son derece doğal ve içten, özel bir kalem...

"Ben üç şey biliyorum
Dinlemekle dört kılana anlatacağım"

Şairin dizeleri hem toplumu hem bireyi anlatır, hep bir 'sen-ben'  içinde ezgilenir dizeler. Yaşam ve ölüm vardır şiirlerinde, bir de hüzün ve aşk... İnsanın iç dünyasını yansıtan psikolojik şiirler bunlar. Bestecilere ilham olan bu şiirler, Türk edebiyatından kopuk gençlere de şiiri ve edebiyatı sevdiren ürünlerdir.

"Gelmen bir iyiliktir diyecektim
Kapıyı hep başkaları açtı"

Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatının şiirdeki öncülerindendir Özdemir Asaf ama henüz her şeyi incelenmiş, hakkında her şey söylenmiş değildir, henüz bütün şiirleri tahlil edilmemiştir Asaf'ın. 

Edebiyat tarihçilerine bolca malzeme bırakmıştır ölürken. Ölüm ve yaşama dair kısacık ama uzun soluklu pek çok şiir...

"Ölümümden biraz sonra anladım
Olmayınca oyun
Gözlerim dışına kapalı, içine açık
Kalıbım belirsiz bir yerde artık
Sırtüstü yatıyorum, up-uzun"

Herhangi bir topluluğa ya da akıma bağlı olmayan şairin varoluşçuluktan esinlendiğini söyler edebiyat tarihçileri. Şiirleri hem duygu, hem düşünce içerir. Varoluşçuluk, onun şiirlerinin arka planıdır belki de.

"Kendimizden bir adadayız
Dört yanımız başkalarından
Aynı önemli kapıdan giriyoruz
O eski, o beyaz kapıdan"

Şairin dizelerinde, 'kendi, sen ve ben' kavramları sıkça geçer. Kendi var oluşunu ve sen dediği ikinci şahsın varoluşunu işler dize dize.  'sen' dediği kim? Kim bilir, belki 'ben'in içindeki ikinci ben... Dedim ya kendine has bir şair Özdemir Asaf. Henüz tam çözülmemiş...

"Bu için için oluşum
Ben seni bulunca
Sen de beni bulasın diyedir"




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz alınmıştır.Teşekkürler...

Arşiv

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *