2 Mayıs 2016 Pazartesi

Pir Sultan Abdal


16. yüzyılda saz şairleri oldukça etkili ürünler bırakmışlardır, bunların pek çoğu da günümüze kadar ulaşabilmiştir. Ellerindeki telli sazlarla diyar diyar dolaşan, şiirler söyleyen bu ozanlar, halkın zengin kültürünü yansıtan aracılardır.  İşte bunların içinde, bu yüzyılda en çok etkili olan ozan Pir Sultan Abdal'dır. Hayatı halk menkıbeleriyle süslenmiş, coşkun şiirleriyle hafızalara kazınmış bir halk ozanı olan Pir Sultan Abdal'ın doğum ve ölüm tarihi kesin değildir. Ancak hakkındaki menkıbelerden ve şiirlerindeki ifadelerden yola çıkarak Sivaslı olduğu düşünülmektedir. 

"Uzundu usuldu dedemin boyu
Yıldız'dır yaylası Banaz'dır köyü
Yaz bahar ayında bulanır suyu
Çağlar ağlar ağlar Pir Sultan deyu


Pir Sultan Abdal, Alevi-Türk halk ozanıdır ve şiirlerinin çoğunu nefes adı verilen alevi ilahileri şeklinde söylemiştir. Sosyal içerikli şiirleri de vardır ve bunlar oldukça etkilidir. Şiirlerinde zengin halk deyişlerine sıkça yer veren Pir Sultan, Sivas ve çevresiyle ilgili yerleri, o döneme ait olayları, tarihi gelişmeleri, toplumsal sorunları da şiirlerinde işlemiştir. Üslubunda kendisinden önceki halk şiirinin, hatta halk hikayeciliğinin inceliklerini, motiflerini, söyleyiş özelliklerini görmek mümkündür.

Öt benim sarı tamburam
Senin aslın ağaçtandır
Ağaç dersem gönüllenme
Kırmızı gül ağaçtandır

Halk ozanları sazlarını dost bilir, şiirlerinde onlara olan duygularını ve bağlılıklarını dile getirirlerdi. Pir Sultan da, sazıyla özdeşleşmiş bir ozandır. Bazı halk ozanları Divan şiirinin etkisindeyken o, bundan hiç etkilenmemiştir. Alevi geleneğine bağlı ozan, deyişlerinde yetiştiği kültürün izlerini yansıtır. Ayrıca eski Türk halk kültüründen de kopuk değildir.


Asıl adının Haydar olduğu bilinen ozan, duru ve yalın diliyle, geniş halk kitlelerine ulaşan hayat görüşüyle zihinlere kazınmış, ölümsüzleşmiştir. Ancak bedensel ölümü, otoritenin elinden olmuştur. 

Pir Sultan kızıydım ben de Banaz'da
Ağlamam durmuyor baharda yazda
Babamı astılar kanlı Sivas'ta
Darlar ağlar ağlar Pir Sultan deyu

Asılarak idam edilen Pir Sultan Abdal, günümüzde bile hala büyük bir ozan olarak Türk Halk edebiyatındaki varlığını korumaktadır. 

Abdal Pir Sultan'ım, doldum eksildim
Yemeden içmeden sudan kesildim
Zülfün kemendine kondum asıldım
Dost senin derdinden ben yana yana



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz alınmıştır.Teşekkürler...

Arşiv

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *