29 Ocak 2016 Cuma

Tanrı Nil Kıyısında Öldü / Naval El Saadavi

"İsyancı bir kadının kaleminden, isyancı bir Mısır kadınının öyküsü. Ve tüm kadınların öyküsü..."



Mısır'daki kadınların sorunlarıyla ilgili yazılar ve romanlar yazar Dr. Saadavi, Mısır'ın kadın hakları savunucularındandır. Bunun bedelini de en ağır şekilde ödemiş, işinden atılmış, hapsedilmiştir. Ama Saadavi baskılara, zulümlere boyun eğmeden mücadelesine devam etmiştir. Tanrı Nil Kıyısında Öldü romanında iktidar ve bağımlılık mekanizmalarını sorgulayan yazar, ülkemizde Sıfır Noktasındaki Kadın romanıyla tanınmıştır. Her iki kitabında da özne kadın, tema kadın haklarıdır.


Kitapta Mısırlı kadınların trajik yaşamları irdeleniyor. Mısır, toplumuyla, devletiyle, inancıyla, kadını ve erkeğiyle sorgulanıyor romanda. Cesur bir yazarın kaleminden çıkmış bu kitabı, teknik kusurlarını edebiyat eleştirmenlerine bırakıp okumanızı öneririm. Zira edebi yönü çok güçlü değil, yazım hataları da var. Dedim ya bir edebiyatçının değil bir bilim insanının kaleminden çıkmış bu roman.

"Zakeya pencereyi örten tahtanın aralığından ona Nil'i anımsatan bir nehir gördü. Ellerine kelepçe takarak kendisini buraya getirmiş olan adamların arasında yürümeye başladı. İri kara gözleri kocaman kocaman açılmıştı, oysa dudakları bir daha asla konuşmayacakmış, tüm sözcükleri unutmuşçasına sımsıkı kapalıydı. Yine de kadınlardan biri, onun fısıldadığını duydu: 
_ Kim olduğunu biliyorum.
_ Kimmiş peki?
_ Allah, evladım, biliyorum.
_ Peki şimdi nerede?
_ Eğer burada olsaydı, biz kadınlara acıması için ona yakarabilirdik.
_ Peki şimdi nerede?
_ Orada, ötede kaldı, evladım. Onu oraya Nil kıyısına gömdüm. "

Mısır'ın feminist asi yazarı Naval El Saadavi, kadınların daha özgür ve insanca yaşaması isteğini yazılarıyla hayata geçirmeye çalışıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz alınmıştır.Teşekkürler...

Arşiv

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *